Copywriting – jak začít?

Copywriting – jak s ním začít?

copywriting neboli psaní textů pro webové stránky je oblíbenou prací z domova. Zkušení „psavci“ mají zajímavé příjmy, postupně se stávají i obsahovými stratégy a odpovídají za všechna sdělení firem. Jak se dostat na takovou úroveň a vydělávat díky psaní vyšší tisíce každý měsíc? To jsme popsali níže.

Dnes navíc existují systémy, díky nimž jednoduše získáte zakázky, a navíc vás ochrání před neplatícími klienty. Jsou vhodné zejména pro začátečníky. A ten nejznámější Copywriting.cz jsme popsali zde.

V tomto článku krok za krokem popíšeme, jak začít vydělávat copywritingem i to, jak se dostat na takovou úroveň, abyste díky psaní mohli vydělávat více než ostatní.

Když se řekne copywriter, odborníci si představí především autory prodejních a reklamních textů, sloganů atd. Tento termín se ale vžil i pro nás ostatní, kdo tvoří „obyčejný“ obsah pro webové stránky.

Obsah:

Proč právě psaní textů pro web?

Psaní je oproti programování a podobným činnostem dostupnější i lidem, kteří počítačům příliš neholdují. Rozhodně to však neznamená, že je pro každého. Copywriter by se měl průběžně vzdělávat, zdokonalovat a pracovat na sobě.

Chcete psaní jen jako přivýdělek?

Mnozí z nás berou psaní textů pro www stránky jen jako občasné přilepšení (do této skupiny patříme i my). Povětšinou se takový psavci dostanou na úroveň, jež jim vyhovuje, a nemají motivaci se dále posouvat. I pokud patříte do této skupiny a nechcete se psaní více věnovat, přijdou vám následující rady vhod. Minimálně vám totiž umožní najít si lukrativnější zakázky.

Jak začít vydělávat psaní textů?

Předpokládáme, že máte základy v psaní. Poté můžete začít s vlastní prezentací a nabídkou služeb. První krokem je vytvoření vlastních stránek (na daném odkazu najdete praktický návod, jak na to).

Pokud nechcete vlastní web, můžete využít služeb, jež vám dají prostor nebo přímo prezentaci vytvoří. Příkladem je katalog Na Volné Noze (placené, ale vytvoří vám kompletní zápis) nebo služba jako About.me.

Jakmile budete mít hotovou prezentaci, průběžně na ni doplňujte reference, případně i spustte blog.

Pamatujte, že slova, jež máte na webu, o vás vypovídají. Chcete působit jako profesionál? Dejte si na textech záležet!

Kde hledat zakázky?

Máme tedy hotovou vlastní prezentaci, na kterou budeme „chytat“ klienty. Jak na to? V praxi se nám nejlépe osvědčily tyto tři způsoby:

  • tržiště služeb,
  • přímé oslovování webů
  • a spolupráce s ovlivňovateli.

1. tržiště služeb

Projděte si níže uvedené weby. Jedná se o různé tržiště služeb, kde můžete zveřejnit svou nabídku a zároveň reagovat na poptávku. Doporučujeme se do začátku zaregistrovat a prostudovat následující:

2. Přímé oslovování webů

Jde o jednu z tradičním metod. Mějte ale na paměti, že weby mají obvykle přetlak zájemců o práci. Musíte rychle zaujmout a odlišit se od ostatních.

Asi nejlepší je přímo oslovit šéfredaktora / majitele webu (nezapomeňte na správně skloňované jméno) a v jedné větě pochválit web, poté prezentovat, co vlastně nabízíte a proč by si měli vybrat vás. Velkou výhodou jsou reference a případně osobní zájem o daný obor.

Kde začít hledat weby ke spolupráci: katalog odkazy.seznam.cz.

3. Spolupracujte s ovlivňovateli

Ovlivňovatelem je ten, kdo má velký dosah (vliv) a od koho se v ideálním případě můžete hodně naučit. Na českém internetu je řada dobrých copywriterů, viz zdroje.

Zapojte se tedy do komunity a buďte aktivní. Žádejte o zpětnou vazbu. I zaměstnaný copywriter vám může pomoci, když ho vhodně požádáte.

Najděte si autora, který má podobný styl tomu vašemu. Pokud pořádá školení copywritingu, navštivte jej. Když se vám podaří navázat spolupráci, může vám „přihodit“ dobré zakázky.

Neustále na sobě pracujte

Práce copywritera je nikdy nekončící seriál. Jestliže se chcete dopracovat k lukrativním zakázkám, budete muset mít něco za sebou. Pište, čtěte, čerpejte ze zpětné vazby.

Níže najdete pár dalších tipů, které vám pomohou s prací na sobě.

Vzdělávejte se

Práce dobrého copywritera je nikdy nekončící maratón. Měli byste se chtít učit novým věcem, a jakmile se je naučíte, jít k dalším. Piště, čtěte a účastněte se akcí a srazů.

Seznam úvodních zdrojů informací najdete na konci stránky.

Akce pro copywritery:

    OVACOPI – setkání copywriterů, PR specialistů, novinářů, bloggerů a milovníků psaného jazyka.
    CopyCamp – akce určená všem, pro které není tvrzení "Obsah je král" jen vyprázdněným klišé.

Publikujte v respektovaných médiích – guest blogging

Dobrá média mají „hlad“ po dobrých textech. V praxi řada autorů nabídne webům své texty zdarma výměnou za publicitu, jež získají, když budou publikovat ve známém médiu.

Úvodní vyjednávací pozici máte samozřejmě lepší, když jste známým odborníkem. Ale pokud jím nejste, nezoufejte. Slušně oslovte médium a nabídněte jinou výhodu, například do detailu propracovaný článek.

TIP z praxe: šanci na uveřejnění se zvýší, když redakci rovnou zašlete již hotový text než zprávu o tom, že byste na webu rádi publikovali.

Vzdělávejte se

Napište e-book

Jakmile nasbíráte dostatek zkušeností, zkuste napsat e-book. Ten rozhodně nemusí být o copywritingu, ale o tématu, které vás baví a máte s ním zkušenosti. V dnešní době skvěle fungují dokumenty o cvičení, vaření nebo cestování.

Výhodou e-booku je pasivní příjem. S ním se u copywritingu povětšinou nesetkáme, protože ten je právě o aktivním příjmu – získáte peníze „jen jednou“ za texty, které napíšte. E-book se však prodává nonstop.

Tipy v kostce

  • Profilujte se – zaměřte se ten typ textů, který vám půjde.
  • Hodně čtěte.
  • Studujte marketing, psychologii a obchod.
  • Najděte si mentora.
  • A hlavně: pořád na sobě pracujte, nezůstávejte na místě.

Na co si dát pozor?

Zdroje ke studiu

[Hlasy: 1 Průměr: 5]